Részletes kereső

A kiégés folyamata és ellenszerei

2018-31-04

Kiégés egyáltalán nem törvényszerű, de nagyon gyakori jelenség: többek közt az időhiány, pénzszűke, monotonitás, rossz munkahelyi kapcsolatok, nyomasztó felelősségvállalás és az általános megbecsülés hiánya vezethet ide. Leginkább az újgenerációkkal kapcsolatban beszélünk a "bornout" szindrómáról (is), pedig mindenkit érint. Gondolkodj el a lista alapján, hogy te melyik pontot érzed magadénak jelenleg, aztán elmondjuk mi a teendő! A menetrend egyszerű, innen indulunk:

Lelkesedés, tenni akarás, flow élmény:
>> Feladat: Kivitelezni a feladatokat és időnként szünetet is tartani. 
Rutinná vált munkavégzés:
>> Vigyél a munkádba időnként valami színt. Elég talán egy kis apróság: mint máshová menni ebédelni, megszólítani egy új kollégát, vagy csapatépítőt szervezni.
Kimerülten és ingerlékenyen dolgozni:
>> Kapcsold ki a netet hétvégére, és eszedbe se jusson hazavinni a munkát!
Fáradtság, frusztráció és közöny mindennapos keveredése:
>> Próbáld meg megbeszélni a helyzetet a környezeteddel - mind otthon, mind pedig a feletteseiddel. Ha megvagy vele, menj, ülj össze a szeretteiddel, barátaiddal kikapcsolódni és szórakozni, vagy vágj hasonló aktív kikapcsolódásba!

Depresszió, betegségek megjelenése, apátia:
>> Hajtsd végre a fenti 4 pontot és menj el szűrésekre. Nehezen magyarázhatóak a tüneteid, esetleg állandósultnak? Rendesen eszel, eleget iszol és mozogsz? Ha ezzel a hárommal nincs gond, akkor érdemes megfigyelni, hogyha kikapcsolsz a munkából, akkor javul-e az állapotod. Ha igen, amilyen gyorsan csak teheted, lépj ki a mérgező környezetből - kezdj el új állást keresni!
Utolsó állomás: munkaképtelenség és passzivitás: 
Ezt a pontot ne várd meg! Ha mégis így érzed magad, akkor igyekezz jó szokásokat kialakítani, segítséget kérni, olyan dolgokat csinálni, amelyek boldoggá tesznek. Kérj bátran segítséget és tanácsot is azoktól az emberektől akik közel állnak hozzád, vagy felnézel rájuk. Ne feledd, ez az állapot sem tart örökké, ki lehet belőle lábalni!

Mondhatnánk, hogy az az ideális, ha folyton az első ponton maradunk, de ez nem igaz. Ugyanis a negyedik pontig teljesen természetes, sőt esetenként szükséges ingázni - enélkül igen nehéz lenne valóban megújulni és őszintén lelkesedni. A nagy gondok az ötödik pontnál kezdődnek: ekkor kell kicsit megpihenni, és újratervezni a szükséges pontokon az életünket.

Bónusz tipp: Olvasd el Popper Péter: A belső utak című könyvét, amiben a tudatos mindennapok megéléséről, és önmagunk rendszerezéséről ír, többek közt egy speciális stressznapló vezetésével.


Ez a weoldal sütiket használ!
Ez a weboldal a felhasználói élmény javítása, valamint a zavartalan működés biztosítása érdekében sütiket (cookie-kat) használ. A sütik kikapcsolása a böngésző beállításaiban lehetséges.
Tovább Tudj meg többet
x